15 september 2013

Bloedig Schotland (nieuws, 2013)

SCHOTSE THRILLERPRIJS VOOR 'BLIJE EN GESCHOKTE' BEGINNER

De 31-jarige schrijver Malcolm Mackay is zaterdag 14 september uitgeroepen tot winnaar van de Deanston Scottish Crime Book of the Year. Voor 'How a Gunman Says Goodbye', het tweede deel uit zijn Glasgow Trilogy, mocht Mackay een trofee en een cheque van omgerekend zo'n 1200 euro in ontvangst nemen. De prijsuitreiking maakt onderdeel uit van Bloody Scotland, een driedaags thrillerfestival dat vandaag eindigt.

Met de naar een whiskyfabrikant genoemde prijs willen de organisatoren vooral de 'rijkdom en diversiteit' van het Schotse thrillergenre onder de aandacht brengen. Deelnemers dienen banden met Schotland te hebben. Ze moeten er geboren zijn dan wel wonen en hun verhalen situeren in dit deel van het Verenigd Koninkrijk.

Mackay liet gevestigde namen als Ian Rankin, Ann Cleeves, Val McDermid en Denise Mina achter zich. De winnaar is geboren en getogen in het Schotse Stornoway, op het eiland Lewis, en woont daar nog steeds bij zijn ouders. Zijn debuutthriller, het eerste deel van de Glasgow Trilogy, komt deze maand in Nederlandse vertaling uit bij uitgeverij Karakter onder de titel 'De onvermijdelijke dood van Lewis Winter'. Zoals de titel van de trilogie al vermeldt, spelen Mackays verhalen zich af in Glasgow. Maar de keren dat Mackay deze grootste stad van Schotland heeft bezocht, zijn op de vingers van één hand te tellen.

De jury prees Mackay voor 'zijn inspirerende verhaal'. Mackay zei tegen de krant Scotland on Sunday dat hij 'blij en geschokt' was. ,,Als je de namen op de shortlist ziet, komt mijn overwinning als een enorme verrassing. Mijn eerste boek kwam in januari uit en mijn tweede in juli: ik zit middenin een wervelwind van nieuwe ervaringen.''

Mackay schreef zijn debuut, over een huurmoordenaar die een klus in Glasgows onderwereld moet opknappen, in het geheim op zijn slaapkamer thuis in Stornoway. En dat terwijl hij herstellende was van de vermoeidheidsziekte ME, die bij hem werd vastgesteld toen hij een tiener was. Door de ziekte heeft hij niet kunnen werken of studeren aan een universiteit. ,,Ik schreef mijn eerste boek als tijdverdrijf en nam het niet al te serieus. Ik sprak er met niemand over: als het boek niet zou aanslaan, zou ik dat ook niet hoeven te erkennen.'' Hij stuurde zijn manuscript naar een agentschap in Londen in september 2011. Binnen twee maanden had hij een literair agent en een contract voor drie boeken ter waarde van 120.000 euro.

(Bron: The Scotsman)

Geen opmerkingen: